Op 2 september 2018 ging de torenverbouwing op Schiphol-Centrum van start. De verbouwing van toren C maakte een groot deel uit van het uitdagende project van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om de capaciteit van de verkeerstorens uit te breiden. Nu kijken we terug op een fantastisch traject dat we binnen de gestelde termijn hebben afgerond met zo min mogelijk impact voor LVNL en haar klanten.
Het ombouwen van de verkeerstoren werd zorgvuldig voorbereid. Zo werd een zogeheten ‘mock-up’ van Toren Centrum gemaakt, waarin vooraf de juiste plek van onderdelen van het nieuwe interieur kon worden bepaald en het installeren ervan vooraf geoefend. Dit laatste om de kans op tijdrovende tegenvallers bij het werk in de toren zelf te verkleinen. De verbouwing zelf vond vooral ’s nachts plaats, waarbij de afwikkeling van het luchtverkeer gewoon doorging. De verkeersleiders weken dan uit naar de noodtoren – de lagere oude toren op een steenworp afstand van de hoofdtoren. Dit heeft voor de afwikkeling van het luchtverkeer niet tot problemen geleid.
Het resultaat van de verbouwing is een bijna verdubbeling van het aantal werkposities, nieuwe consoles en Electronic Flight Strips (EFS). De verkeersleiding werkt nu in twee ringen. De buitenring bestaat uit elf werkposities en deze posities zijn dichterbij het glas komen te zitten. In het midden van de ring zijn nog eens vier werkposities die op een verhoging zijn geplaatst. Naast de vernieuwingen aan de werkposities is de hoofdtoren ook voorzien van nieuwe camera’s, die een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de veiligheid op Schiphol. Ze zijn nodig omdat de toekomstige A-pier het zicht op de gates beperkt. Al deze veranderingen in de toren dragen bij aan de belangrijkste prioriteit: veiligheid.
Meer lezen? Check de site van Luchtverkeersleiding Nederland.